کد مطلب:313862 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:218

امامزاده ابراهیم ناوه طالقان
امامزاده ابراهیم در قریه ی تكیه ناوه ی طالقان، كه از نقاط كوهستانی سلسله ی جبال البرز می باشد، و نزدیكی قلعه مشهور و بلندآوازه ی قلعه ی قالیس [1] كه اكنون متروك است، بقعه ی امامزاده ابراهیم قرار دارد كه فیض معنویتش زوار زیادی را از دور و نزدیك به خود جذب می كند. دستجات سینه زنی، در ایام مناسب و مقتضی، به آن آستانه ی مقدسه می روند و همچنین محل دفن شیعیان در آنجا می باشد. موقوفات این مضجع چندین رقبه است. بر روی ضریح چوبی مقدسش نسب نامه ای به عبارت زیر درج گردیده است:

المرقد المنیر امامزاده ابراهیم بن علی بن ابراهیم بن حسین بن عبدالله بن عباس بن



[ صفحه 186]



امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه الصلاة و السلام، ثلاث و ثمانین ستة مأة (683) كلمه ی سلطان محمد خدابنده هم جزو نوشته های روی آن ضریح بوده. این سند بسیار نفیس و باقدمت است. صندوق ضریح مزبور با همت و توجه سلطان محمد خدابنده ساخته و تهیه شده است. سلطان محمد خدابنده یادآور نام دو تن از سلاطین: سلطان محمد خدابنده پادشاه مشهور سلسله ی ایلخانی، و نیز شاه محمد خدابنده یكی از سلاطین صفویه و پدر شاه عباس كبیر معروف است. [2] .



[ صفحه 187]




[1] آقاي سيد اشرف الدين كيايي طالقاني مي نويسد: قلعه ي قاليس كه در كتب تاريخي دوران مغول از قلاع نظامي مشهور است در محدوده ي قراي شهر اسرور و شنابدر منطقه ي پائين طالقان قرار دارد.

[2] با استفاده از رساله ي گلستان سادات در خصوص امامزادگان و خاكجاي ايشان، تأليف حجةالاسلام سلالة السادات، سيد اشرف الدين كيائي طالقاني.